● نصب و راه اندازی تجهیزات میکروتیک

كارشناسان واحد شبکه شرکت مهندسی فراتحلیل‌گران ورجاوند در راستای ارائه خدمات بهتر شبکه به شرکت ها و سازمانها اقدام به مشاوره، پشتیبانی، نصب و راه اندازی تجهیزات میکروتیک می نمایند.

میکروتیک نام شركتی در لتونی است كه مهمترين محصول اين شركت سيستم عامل میکروتیک (Router OS) است كه با استفاده از هسته لينوکس نوشته شده است. Router OS MikroTik، هم قابليت نصب بر روی كامپیوتر مبتنی بر x86 را دارد و هم بر روی سخت‌افزارهای شركتRouter Boardكه آنها را تبديل به يك روتر می كند.

برند میکروتیک نیاز متخصصان شبکه را نسبت به تجهيزات گران قيمت ديگر شرکتها مثل سيسکو ، موترولا و پِپلينک و … را با پوشش‌دهی خدماتی يکسان برطرف کرده است. در حال حاضر تجهيزات میکروتیک به علت ارائه امكانات بی شمار و قيمت مناسب فراگير شده و در اکثر ISP( Internet Service Provider) ها و ارگانهای دولتی و شرکت های خصوصی با توجه به نياز استفاده میگردد. سوئيچ، روتر، اكسس پوينت و انواع راديو، بخشی از محصولات شركت روتر بورد میباشند كه با سیستم عامل میکروتیک ارائه میگردند.

راه اندازی میکروتیک

میکروتیک دارای خصوصیاتی نظير پايداری، سرعت بوت بالا، عملكرد خودکار بدون نياز به هيچ گونه login يا استارت کردن هر نوع سرويس و سرعت بالا انجام تنظيمات است كه در عرض چند دقيقه نصب و براحتی تنظيم می شود و اين قابليت در آن وجود دارد که بتوان تنظيمات آن را Export کرده و روی يك روتر میکروتیک ديگر Import نمود.

تجهیزات میکروتیک را می توان به وسيله Telnet و SSH و Web Interface آن و رابط ويندوزی ارائه شده به همراه میکروتیک كه نرم افزاری به نام winbox است، تنظيم کرد كه اين خصوصيات سبب به کارگيری آن در بازار کار و پيشه گيری انواع سخت افزار و تجهيزات اين شرکت نسبت به رقيبان شده است.

● راه اندازی میکروتیک در زمینه های ذیل

  • انواع پروتکلهای روتینگ شبکه (RIP,BGP,OSPF,…) را پشتیبانی میكند. زمانیكه شبكه ما به چند زیر شبكه تقسیم شده باشد برای ارتباط میان آنها باید روتینگ صورت گیرد.
  • اشتراک گذاری اينترنت از طريق NAT میکروتیک و ايجاد Load Balancing در اينترنت. همچنين از طريق يك روتر در يك شبكه‌ای كه چندين اشتراك اينترنت وجود داشته باشد می توان بنا به نياز شبكه خود به تفكيك هر اشتراك را به كاربران شبكه خود اختصاص دهيد.

روتر میکروتیک

  • مديريت پهنای باند شبکه از طريق Queue میکروتیک، در شبكه داخلی و هم در اينترنت كه می توان بصورت حرفه‌ای آن را پياده‌سازی كرد.
  • راه اندازی Web Proxy و CacheServer میکروتیک برای کنترل دسترسی به سايتها و دانلود فرمتهای خاص و استفاده بهينه از حجم اينترنتی سازمان توسط Caching و ايجاد محدوديت برای دانلود فرمتهای خاص.
  • راه اندازی فايروال میکروتیک جهت جلوگيری ورود غير مجاز به روتر و شبكه داخلی و همچنين كانفيگ محدوديت برای شبكه داخلی طبق سياستهای مجموعه.
  • راه اندازی میکروتیک به عنوان DHCP Server.
  • راه اندازی هات اسپات (Hotspot) میکروتیک برای اشتراك گذاشتن اينترنت در مراكز عمومی مانند فرودگاهها و بيمارستانها و … ديگر كاربرد آن در شبكه های محلی سازمانها و شركتها برای كنترل ورود كاربران به اينترنت،ترافيك مصرفی اينترنت و زمانبندی استفاده كاربران اينترنت میباشد.
  • میکروتیک انواع پروتكلهای ارتباطی Client to Site شبكه (PPTP , SSTP , L2TP , Open VPN ) را پشتيبانی می كند، كه امكان راه اندازی میکروتیک به عنوان VPN Server را فراهم می نماید.
  • ارتباط بین شعب را می توان با راه اندازی انواع تانلهای, GRE IP Sec , EOIP , IPIP در روتر میکروتیک بروی بستر اينترنت يا اينترانت برقرار كرد.
  • كانفيگ Radius در سرويسهای Hotspot , Wireless , Dhcp,… به منظور Authentication كاربران از Radius Server، كه روتر میکروتیک هم میتواند بعنوان اين سرور راه اندازی شود يا سرور Radius می تواند از نرم افزارهای اكانتينگ نظير IBSNG استفاده كند.
  • راه اندازی Syslog میکروتیک در شبكه محلی که با اكثر نرم افزارهای Log گیری سازگار است.
  • مانيتورينگ (Monitoring) و مديريت به صورت Real-time با ابزار winbox.
  • Publish كردن سرورهای شبكه محلی در اينترنت بوسيله Nat میکروتیک.
  • ارایه تجهیزات وایرلسoutdoor و Indoor که می توانند به عنوان Access Point یا ارتباطات رادیویی مورد استفاده قرار گیرند كه علاوه بر آنها تعدادی از روتربردهای میکروتیک نیز دارای تكنولوژی وایرلس بوده و امكان اتصال دستگاههای وایرلس را به روتر فراهم می كنند و همچنین این تجهیزات از استانداردهای ۸۰۲٫۱۱ پشتیبانی می نمایند.

لذا تمامی موارد ذکر شده در راه اندازی میکروتیک توسط كارشناسان واحد شبكه شركت ورجاوند قابل اجراست.

این مطلب دارای 4 نظر است

  1. مدیر واحد شبکه

    با درود و احترام
    با توجه به تجهيزاتي كه در بستر فوق وجود دارد، بايد تصميم گيري كرد. اگر از روتر ميكروتيك استفاده شده مي توان دو خط اينترنت را با هر كانكشني به اشتراك گذاشت.

  2. عادل

    با عرض سلام. خدمات دفاتر پیشخوان بر بستر اینترنت و اینترانت ارائه میشود. بر روی شبکه اینترانت نیز کانکشن SSTP قرار دارد. ایا امکان اشتراک گذاری دو خط اینترنت و یک خط اینترانت همراه با کانکشن SSTP بر روی تمامی سیستم ها وجود دارد؟!

  3. مدیر واحد شبکه

    با سلام
    دوست عزیز شما در نهایت برای ارتباط با اینترنت در لبه شبکه خود باید از یک روتر استفاده کنید که در واقع میکروتیک و سیسکو دو برند هستند که شما با توجه به بودجه و سایز شبکه و کارآیی که می خواهید از آن بهره ببرید باید برند خود را انتخاب کنید البته شایان ذکر است که پیکر بندی روتر ها در نهایت با توجه به برند تفاوت در نحوه آن است ولی مفاهیم روتینگ یکی است. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات بیشتر با واحد شبکه ورجاوند تماس بگیرید.
    با تشکر

  4. علی ده بزرگی

    با سلام
    من تو شرکتی کار مکنم که میخواهیم بحث ارتباط اینرتنتی با بیرون را هندل کنیم. موندیم از تجهیزات میکروتیک استفاده کنیم و یا از تجهیزات سیسکو. البته خودتان میدانید تجهیزات سیسکو با توجه به قیمت آن و تحریمهای آمریکا سخت است. حال میخواستم از شرکت شما که طبیعتا تجربه خوبی در این خصوص دارد مشاوره بگیرم. به نظرتان چه کار کنیم؟ تو سایتتان مطلب درمورد سیسکو ندیدم. مطلبی در این خصوص دارید؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *