کلید واژه های Bpms

کلید واژه های نرم افزار BPMS – بخش اول

معمولا در جلساتی که با شرکتهای مختلف در خصوص انتخاب نرم افزار BPMS داریم از اصطلاحاتی استفاده میکنند که ممکن است برای افراد مختلف تفسیرهای گوناگونی داشته باشد. در این مقاله سعی میکنیم کلید واژه های نرم افزار bpms را به صورت کلی با بیانی قابل درک برای همه ارائه بدهیم تا شاید کمکی هر چند کوچک در توسعه نرم افزارهای bpms داشته باشیم. به مرور این بخش با توجه به کاربردی بودن تکمیل خواهد شد.

  1. Roles and Users: به معنی نقش و کاربر میباشد. بایستی در اجرای فرایندها در نرم افزار Bpms به گونه ای باشد که هم بتوان از کاربر فرایند بهره برد و هم نقش کاربری. خوبی که نقش کاربری دارد این است که اگر شخصی دارای نقش باشد از این نقش در کل فضای نرم افزار bpms میتوان استفاده نمود. ولی با تغییر کاربر بایستی در تمام بخشها کار بروز رسانی را انجام داد. در نرم افزار BPMS کتیبه عملا از نقش استفاده میشود و استفاده از کاربر بیشتر جهت تست کاربران استفاده میشود.
  2. Versioning: منظور قابلیت نسخه گذاری در فرایندها است. طبیعتا یک فرایند مانند یک موجود زنده در طول زمان دچار تغییر میشود. برای کاربر مناسب است که بتواند تمام تغییرات یک فرایند از آغاز تا پایان را ببیند و بداند که هر فرایند با چه نسخه ای در حال انجام است و یا انجام شده است. این امکان در نرم افزار BPMS کتیبه وجود دارد.
  3. Data Validation: به معنی اعتباربخشی به اطلاعات وارد شده توسط کاربر است. یکی از مزیتهای فرمهای نرم افزاری میزان اعتبارسنجی اطلاعات است. مثلا در بخش عدد حروف ننویسد یا اینکه ورود اطلاعات در این بخش الزامی است. این قابلیت نیز در نرم افزار BPMS کتیبه وجود دارد.
  4. Workflow Monitoring: منظور نمایش وضعیت گردش کار است. یکی از قابلیتهای اصلی یک نرم افزار bpms امکان نمایش وضعیت گردش کار است. اینکه هر کار در چه مرحله ای است و زمان انجام کار چگونه است. ما در نرم افزار BPMS کتیبه به عنوان نمودار حرارتی گردش کار Workflow Monitoring را پشتیبانی میکنیم.
  5. Supports multiple user roles in a workflow: منظور این است که آیا در یک گردش کار چند نقش میتوان تعریف کرد یا خیر. بدیهی است که در گردش کار میتوان چند نقش کاربر تعریف کرد و با توجه به آنها گردش کار صورت میگیرد. این قابلیت نیز از امکانات اولیه نرم افزار BPMS کتیبه است.
  6. Checks for sufficient user rights to execute workflow actions: منظور این است آیا کاربران اجازه اجرای برخی از عملیات و رویدادها را دارند یا خیر. مثلا آیا یک کاربر بتواند از روی یک فرم، فرم دیگری را باز کند یا اینکه کاربر اجازه دارد گردش کار را به سمت جلو حرکت بدهد یا خیر.
  7. Workflow notification mechanisms integrate with desktop products (such as Outlook): منظور این است که اگر کاری در فرایند صورت گرفت امکان ارسال پیام به نرم افزاری مانند outlook وجود دارد یا خیر. این کار در نرم افزار BPMS کتیبه از طریق یکی از پردازشهای visual صورت میگیرد.
  8. Authorized non-technical users can manage workflow processes: منظور این است که آیا کاربران مجازی که نیاز به تعریف process در گردش کار هستند حتما باید دارای دانش برنامه نویسی باشد ؟ البته بستگی به پردازش دارد. ممکن است شما یک پردازش داشته باشید که دستور SQL در یک جدول اجرا شود. خوب! برای اینکار بایستی SQL بلد باشد ولی برخی از پردازشهای مثل ارسال پست الکترونیکی ، ایجاد خودکار Reminder و … نیاز به دانش تکنیکال ندارد.
  9. Event Triggers: منظور عملیاتی است که بایستی خودکار در حین کار با فرایند صورت بگیرد. مثلا اگر فرمی ساختیم و دکمه ذخیره سازی را زدیم فلان کار را در فرم دیگر انجام بدهد.  تنوع در رویدادها زیاد است و این رویدادها میتواند اجرای یک دستور SQL، اجرای یک وب سرویس و … باشد.
  10. Workflow Statistics: به معنی این است که در هر لحظه وضعیت آماری گردش کارها قابل رویت باشد. مثلا مدت زمان کار شده در فرایند و یا اینکه در چه زمانهایی چه کارهایی انجام شده است.

کلید واژه های نرم افزار BPMS – بخش دوم

این مطلب دارای 2 نظر است

  1. varjavandadmin

    با درود. سپاس از شما. بله. یکی از مشتریان یک چک لیست نرم افزار Bpms فرستاده بود و دیدیم ایده خوبی است که این کلید واژه ها برای نرم افزار bpms خوب است. برای همین به مرور این موارد را میگذاریم. در نرم افزار ما این موارد را که اشاره کردیم وجود دارد. در بخشهای بعدی ممکن است موردی باشد که ما نداشته باشیم که به واحد تولید ارجاع میشود و اگر چیزه خوبی باشد در نسخ بعدی نرم افزار bpms به مشتریها ارائه میدهیم
    سپاس

  2. محمد شهنازی

    سلام. آقا خیلی ممنون از این مطالب. منظر بخش های بعدی هستیم. شما رفرنس خاصی برای اینکار دارید؟ در نرم افزار bpms خودتان هم این موارد هست یا فقط نقل قول میکنید؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *