تفاوت نرم افزار BPMS و نرم افزار WFM

تفاوت نرم افزار BPMS با نرم افزار مدیریت گردش کار (WFM) 

برخی از مشتریها دارای ابزارهای فرم ساز و مدیریت گردش کار هستند. همیشه این سوال پیش می آید که تفاوت نرم افزار bpms و نرم افزار مدیریت گردش کار چیست؟ اینکه چطور بفهمیم نرم افزار مورد نظر یک نرم افزار BPMS است یا یک نرم افزار WFM ؟

نرم افزار مدیریت گردش کار برای طراحی فرمها و گردش کار مورد استفاده قرار میگیرد. نگاه آن، نگاه فرمی بوده و پیاده سازی قواعد کاری پیچیده در آن امکان پذیر نیست. در صورتیکه در نرم افزار bpms نگاه فرایندی وجود دارد و ایجاد تصمیم گیری و پیاده سازی قواعد کاری پیچیده در آن وجود دارد. در wfm امکان اتصال به نرم افزارهای دیگر سازمان وجود ندارد ولی در bpms ارتباط با سایر زیرسیستمها چه از طریق ارتباط با لایه بانک اطلاعاتی و چه از طریق وب سرویس وجود دارد. به بیان دیگر یکپارچگی اطلاعات در سازمان بوجود می آید. در رده بندی سیستهای نرم افزار bpms به عنوان نسل چهارم نرم افزارها وجود دارد و wfm یک نسل قبل از bpms است. در واقع bpms نسل جدیدتری است که علاوه بر دارا بودن ویژگیهای مثبت wfm نقصهای آن را نیز برطرف کرده است. بهتر است برای درک بهتر جایگاه نرم افزار bpms مقاله  نرم افزار BPMS و نسلهای مختلف سیستمهای مدیریت اطلاعات  را مطالعه فرمایید. برای اینکه بدانید ابزاری که دارید bpms است یا wfm این سوالات را مطرح کنید و ببینید چه جوابی دارد. با پاسخ به این سوالها تفاوت نرم افزار bpms و نرم افزار مدیریت گردش کار را متوجه خواهید شد:

  • آیا امکان ارتباط با سیستمهای دیگر وجود دارد. مثلا آیا امکان برقراری ارتباط با سیستم ساعت زنی (سیستم حضور و غیاب) که توسط شرکت دیگری ساخته شده وجود دارد و میتوان اطلاعاتش را خواند؟
  • آیا میتوان به نرم افزار حسابداری وصل شد و بر اساس میزان رقم سند گردش کار پویا تعریف کرد؟
  • آیا میتوان موجودی کالای انبار را از سیستم انبار خواند و در فرایند درخواست کالا مورد بررسی قرار داد؟
  • عملیات تایید در فرمها قابلیت نوشتن رویداد را دارد؟ اصولا این ابزار قابلیت نوشتن رویداد (Event) را دارد؟
  • امکان ارتباط با وب سرویس در سیستم وجود دارد؟

اینها سوالاتی است که با پاسخ دادن به آن میتوان فهمید که تفاوت نرم افزار bpms و نرم افزار مدیریت گردش کار در چیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *